Zeszyt naukowy 9
Wydanie: 2009
Liczba artykułów: 1
Zeszyt naukowy 9. Socjologia to kolejne (trzecie) już w historii wydziału opracowanie przygotowane przez pracowników naukowych WSZiB w Krakowie. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny z wykorzystaniem perspektywy socjologicznej, tematy podjęte przez autorów pochodzą z następujących obszarów badawczych: socjologii wizualnej, socjologii kultury, procesu komunikowania się, edukacji medialnej, kapitału społecznego oraz metodologii badań jakościowych. Tematyka przedstawień wizualnych towarzyszących permanentnie współczesnemu człowiekowi w kontekście odczytywania treści jak i interpretacji funkcji obrazów zawartych w określonych kontekstach jest podjęta przez P. Budziło w dwóch artykułach. Kolejno M. Juza podejmuje rozważania dotyczące środowiska Internetu, w którym na skutek procesów interakcji wykształcają się systemy norm i wartości określające wzory zachowań. Autorka charakteryzuje dwa obszary kulturowe: kulturę wczesnego Internetu oraz kulturę komercyjno-masową. Następny artykuł dotyczy kwestii zaufania w kontekście kapitału społecznego przedstawionego przez A. Morzyńca i studentkę M. Zapałowicz. Autorzy omawiają kulturę zaufania i poziom kapitału społecznego w Polsce. P. Napieracz podejmuje dyskusję na temat kanonu kultury narodowej, jego uwarunkowań, mechanizmów reprodukcyjnych jak i osłabiających kanon. M. Nóżka przedstawia temat związany z obszarem metodologii badań jakościowych w zakresie zastosowania paradygmatu interpretatywnego w naukach społecznych. A. Ogonowska eksploruje tematykę szeroko rozumianej edukacji medialnej z uwzględnieniem statusu ontologicznego nauki. K. Piątkowski przestawia interesujący historyczny wątek związany z internowaniem w Szwecji trzech polskich okrętów podwodnych podczas II Wojny Światowej. A. Prokopowicz podejmuje temat z zakresu procesu komunikowania się wskazując zarówno na bariery oraz sposoby ich eliminacji. M. Schab dokonuje analizy pola politycznego, społecznego i gospodarczego w kontekście obecnego kryzysu gospodarczego. M. Świątkiewicz-Mośny i A. Wagner przedstawiają model komunikacyjny związany z przepływem informacji studentom na uczelniach wyższych. Wyrażam głębokie przekonanie, że lektura nasycona tak aktualnymi ważnymi i wielowątkowymi tematami, okaże się niezwykle interesująca nie tylko w wymiarze poznawczym, ale zachęci do poszukiwania odpowiedzi na pytania jeszcze nie zadane. Magdalena Kowalska-Musiał