Bieżące wydanie
Zeszyt Naukowy (68)
Wydanie: 2024
Liczba artykułów: 6
Bieżące wydanie Zeszytu Naukowego zawiera artykuły, które są rezultatem współpracy naukowej nauczycieli akademickich ze studentami, a także opracowania studentów, które zostały zaprezentowane podczas VI Studenckiej Sesji Naukowej WSZiB, która odbyła się 7 czerwca 2024 r.
1. ANALIZA WPŁYWU RÓŻNYCH MODELI ZARZĄDZANIA I MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW NA ICH ZAANGAŻOWANIE
lic. Jakub Gajewski
Artykuł przedstawia wpływ różnych modeli zarządzania i motywowania pracowników na ich zaangażowanie. Opisano trzy popularne style kierowania pracownikami. Ankietowani wskazali, że najczęściej w ich firmach kierownicy wykorzystują demokratyczny styl kierowania. Styl ten opiera się na współpracy. Dodatkowo przedstawiono podstawowe czynniki motywacji, a najpopularniejszymi są wynagrodzenie i dobra atmosfera w pracy.
2. SKUTECZNOŚĆ MODELI DETEKCJI MANIPULACJI KSIĘGOWYCH W PREDYKCJI UPADŁOŚCI
lic. Natalia Job, lic. Kacper Stabryła-Tatko
Artykuł omawia tematykę manipulacji księgowych i fałszywej upadłości. Omówiona została różnica pomiędzy pojęciami upadłości a bankructwa, a także pomiędzy księgowością kreatywną a rachunkowością agresywną. Przedstawione zostały dwie metody badawcze: model M. Beneisha i metodę czerwonych flag. W części empirycznej zaprezentowano wyniki badań dotyczących dwunastu upadłych firm, a w końcowej części przedstawiono wnioski wraz z obserwacjami autorów.
3. WPŁYW KONTRAKTU FORWARD NA WYNIK FINANSOWY PRZEDSIĘBIORSTWA
Małgorzata Biel
W artykule podano istotę i znaczenie kontraktów forward. Omówiono polskie regulacje instrumentów pochodnych oraz zagadnienia rachunkowe związane z zawarciem i realizacją kontraktu forward w przedsiębiorstwie. Badanie zostało przeprowadzone na podstawie przykładowych danych przygotowanych do celów badawczych. Omówiono rezultaty z badań, z których wynika fakt, iż zawarcie przez przedsiębiorstwo kontraktów forward poprawiło wynik finansowy jednostki.
4. ANALIZA I OCENA FUNKCJONALNOŚCI BUDOWY STRON INTERNETOWYCH SKONCENTROWANYCH NA POTRZEBY KLIENTA W DOBIE WSPÓŁCZESNEGO E-MARKETINGU
Sandra Syc
W artykule dokonano przeglądu tematyki projektowania pozytywnych wrażeń klienta w odniesieniu do wizualnego i strukturalnego projektu stron internetowych. Treść porusza dyscyplinę z zakresu Human Centered Design, skupiającej się na pojęciach Customer Experience oraz User Experience. Mimo braku narzuconego ustawą wymogu spełnienia standardów dostępności dokonano próby identyfikacji, w jakim stopniu obecni uczestnicy rynku skłaniają się do metod skoncentrowanych na potrzebach ostatecznych użytkowników. Zaprojektowane badanie to analiza firmowej strony internetowej w odniesieniu do kryteriów spełnienia warunków wytycznych WCAG wersji 2.1, porównania do zewnętrznego dokumentu technicznego oraz wymiarów UX. Bazowym narzędziem badawczym jest zmodyfikowana wersja listy kontrolnej dostarczanej przez Ministerstwo Cyfryzacji Rzeczypospolitej Polskiej oraz przeglądarkowe rozszerzenie deweloperskie Devtools firmy Google LLC.
5. WYKORZYSTANIE KONTROWERSJI W KOMUNIKATACH REKLAMOWYCH
mgr Joanna Dreżewska, lic. Kacper Stabryła-Tatko
W artykule poruszono kwestię wykorzystania określonych technik reklamy. Artykuł rozpoczęto od omówienia rodzajów i sposobu działania komunikatów. Następnie została przedstawiona rola emocji w reklamie, a całość wsparto o omówienie teorii shockvertisingu. Ostatecznie, przedstawione zostały wyniki badań dotyczące podejścia społeczeństwa do tego typu praktyk reklamowych.
6. ARCHETYPY MARKI NA PRZYKŁADZIE KRAKOWSKIEJ UCZELNI WYŻSZEJ
Gabriela Handziak, Bartosz Kaczmarczyk
Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie zagadnień związanych z archetypami marki i omówienie wykorzystania ich w marketingu. Zagadnienia te zostały oparte na ogólnej teorii archetypów Carla Gustawa Junga z początku XX w. W artykule przedstawiono również wyniki przeprowadzonych badań własnych na temat archetypów marki Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie. W przeprowadzonych badaniach ilościowych sprawdzono, jak respondenci postrzegają markę Uczelni jako odbiorcy wewnątrz organizacji, co pozwoliło dopasować odpowiedni archetyp marki do Uczelni za pomocą interpretacji odpowiedzi badanych osób.